Nieuws
Bedrijfsopvolging binnen familiebedrijven

Bedrijfsopvolging binnen familiebedrijven

13 september 2021
Categorie: Land van Weert en Cranendonck, Maas en Roer

Crest is een oer-Hollands familiebedrijf en is door de jaren heen uitgegroeid tot een producent van een breed assortiment van kindersnoepgoed. Inmiddels is de zoon van Joop Molenaar al actief in het bedrijf. Hoe pak je dit aan als ondernemer? Hoe maak je dit bespreekbaar en laat je dit vloeiend verlopen?

Meld je snel aan voor de volgende ledenbijeenkomst. Want dan zal ook KMWE Toolmanagers delen hoe dit binnen hun familie verlopen is...

Het verhaal van KMWE Toolmanagers:

Wil je het graag doen dan gaan we je helpen!
Om Marlon (dochter) en Jorg (zoon) goed te kunnen begeleiden, kwamen ze terecht bij twee clubs: Next Generation en Jong Management. J“We hebben heel veel ervaringen gedeeld met Brainport Industries Next generation. Daar zijn Corné (vader) en Margaretha (moeder) mee in gesprek gegaan, met een aantal gesprekspartners, met de vraag “Hoe doe jij dat?”.

Zo kwamen ze in een groep met een 4 à 5-tal bedrijven uit de regio vanuit verschillende branches. Die worstelden allemaal met hetzelfde onderwerp. “Ik ben nu zo’n 50/55 jaar, ik heb kinderen en die willen misschien wel mee in het bedrijf”. Daar zijn ze mee verder in gesprek gegaan. “Het gaat dan niet alleen over het bedrijf overdragen, maar om het emotionele, rationele en ook het financiële stuk. Alle onderwerpen lopen dan door elkaar.” Margaretha ging met de moeders bij elkaar zitten: “Waar loop jij tegenaan?”. Corné met de vaders: “Wat vind jij daarvan?”. De kinderen kwamen bij elkaar. Dat was heel erg mooi en daar hebben ze met elkaar heel veel geleerd. Dat proces heeft uiteindelijk zo’n 4 tot 5 jaar geduurd. Er was een doel voor ogen, maar elke keer kwam er wel iets bij, in de positieve zin! Het is een heel proces dat je doorloopt, niet een kwestie van “Jij gaat dit doen!”, maar “Wil je het graag doen dan gaan we je helpen!” Het moet ook passen! Het moet ook goed voor de medewerkers zijn en het bedrijf.

Wanneer zet je de stap?
Je kunt wel zeggen “Dan moet het over?”, maar het is veel belangrijker om het langzaam aan over te nemen. Jorg gaf al snel aan: “Als jij dan een stap terug doet, dan ga ik dat wel doen!” Prima, laat maar lopen. Maar daar ging geen maand overheen voordat de opmerking kwam: “Het is toch wel fijn als je er nog even bent.” Het was toch wel een hele grote stap. Zowel Jorg als Marlon groeien in hun functie. Het is een weg van verantwoordelijkheid nemen, waarbij Corné deze steeds meer afgeeft. Zolang hij ziet dat het goed gaat, dan neemt hij iedere keer een stap terug. Het is niet zo dat zijn kinderen een door hem vastgesteld idee moeten volgen. “De jongere generatie is op een aantal punten heel scherp en dat zet mezelf ook weer op scherp.”

Onderaan beginnen of ervaring buiten het bedrijf opdoen?
Het doel was altijd om buiten het bedrijf eerst ervaring op te doen. Marlon heeft haar ervaring opgedaan in de zorg. Tegen Jorg werd gezegd: “Jij gaat eerst ergens anders werken.” Toen ging hij stage lopen bij een bedrijf. Dat bedrijf had zoveel connecties met KMWE Toolmanagers, dat er besloten is daar de helft van over te nemen.

Dat ging met name over het deel waar Jorg werkzaam was. De vraag was toen: “Je hebt het 2 jaar gedaan en nu zou iemand anders dat weer opnieuw op moeten gaan pakken.” De beslissing werd gemaakt om Jorg toch binnen het bedrijf te houden, maar onder leiding van anderen en niet Corné. Jorg is in die tijd ook begonnen in de buitendienst, ook hier weer zonder tussenkomst van zijn vader. Van daaruit is hij steeds meer de leiding gaan nemen tot het punt dat ze bij elkaar gingen zitten en het jong management bedachten. Marlon en Jorg werden hier onderdeel van. Zodoende zijn beide kinderen weer verder doorgegroeid.

Sleutel naar succes
Onderaan beginnen, stevig in hun schoenen staan. Dat is altijd de bedoeling geweest. “We zijn familie, maar we gedragen ons niet als familie in het bedrijf.” Ieder staat voor zijn taak en als ze iets fout doen worden ze daar ook op aangesproken, soms nog wel eerder dan een ander. Op dat moment zijn ze ook gewoon medewerker en die scheiding tussen werk en privé moet er ook goed zijn. Binnen een familiebedrijf zijn alle medewerkers een onderdeel van die “familie”.

“Het is ook van belang dat zowel Marlon en Jorg hun eigen taak hebben. Een duidelijke scheiding in taken en waar nodig elkaar aanvullen”. Dit is in de ogen van Corné en Margaretha de sleutel naar een succesvolle samenwerking tussen zus en broer.

Voor de toekomst wensen Margaretha en Corné voor hun kinderen uiteraard dat het bedrijf goed blijft lopen. “Dat ze beide gezond blijven, maar vooral dat ze goed met elkaar door een deur kunnen blijven gaan. Het bedrijf mooi doorzetten. Dat er iets moois op rit staat. Let vooral op jullie grenzen en ook dat je niet alles zelf kunt doen!”

Zelf willen ze graag voor de toekomst verbondenheid met het bedrijf behouden. “Natuurlijk kun je ook reizen gaan maken en dergelijke, maar vooral genieten van de kleine dingen staat hoog op de lijst. Daar haal je energie uit!”

Terug
MakeTech
Nieuws

Kijken in de keuken van een van onze lid bedrijven - Hendrix belettering & reclameproducten

15-12-21

Creativiteit zorgt voor toekomstbestendigheid

Jack Hendrix (Hendrix belettering & reclameproducten)
“Dat je een aantrekkelijk bedrijf bent, kun je al laten zien aan de voordeur.”  

“Alles waar je als bedrijf je naam of logo op wilt hebben, dat ontwerpen en maken wij.” En dat is eigenlijk meer dan dat ‘belettering & reclameproducten’ onder de bedrijfsnaam Hendrix doet vermoeden, geeft ook eigenaar Jack Hendrix toe. Zelf spreekt hij het liefst over het creëren van een totaalbeleving. Sinds de coronacrisis is daar ook steeds meer zijn focus op komen te liggen. Jack: “Wij maken een bedrijf op alle fronten zichtbaar en aantrekkelijk, zowel voor werknemers als klanten.”    

Lees meer
Creativiteit zorgt voor toekomstbestendigheid Jack Hendrix (Hendrix belettering & reclameproducten) “Dat je een aantrekkelijk bedrijf bent, kun je al...

Hoe cybersecure ben jij?

10-12-21

Het klinkt vaak als een ver-van-mijn-bed-show: hackers, gestolen data en ransomware. Maar intussen komt een cybersecurity-aanval steeds dichterbij. Want niet alleen grote bedrijven zijn doelwitten, maar ook het MKB. Hoe voorkom je dat jij de volgende bent?

Lees meer
Het klinkt vaak als een ver-van-mijn-bed-show: hackers, gestolen data en ransomware. Maar intussen komt een cybersecurity-aanval steeds dichterbij. Wa...

Goede voornemens voor 2022

10-12-21

Door de aangescherpte corona-maatregelen kon de bijeenkomst van 9 december helaas niet doorgaan. Maar niet getreurd: voor het komende jaar staan er al drie uitnodigingen bij een aantal inspirerende organisaties voor ons klaar.

Lees meer
Door de aangescherpte corona-maatregelen kon de bijeenkomst van 9 december helaas niet doorgaan. Maar niet getreurd: voor het komende jaar staan er al...

Collectieve campagne: Trots op onze regio - ADMESY

08-12-21

Er worden veel mooie producten gemaakt in onze regio. Iets om trots op te zijn! Maar hoeveel mensen weten dit? Laten we daar samen verandering in brengen... Dit doen we door samen met Keyport een campagne te organiseren. Keyport, de ondernemende regio. In deze campagne gaan we video's opnemen van verschillende bedrijven in de regio, waar enorm bekende partijen voor kiezen.

Deze maand: Admesy!

Lees meer
Er worden veel mooie producten gemaakt in onze regio. Iets om trots op te zijn! Maar hoeveel mensen weten dit? Laten we daar samen verandering in bren...

Kijken in de keuken van een van onze lid bedrijven - Briggs & Stratton

09-11-21

In contact blijven met klanten in coronatijd; “We hebben veel energie gestoken in de communicatie met onze distributeurs.”

Lees meer
In contact blijven met klanten in coronatijd; “We hebben veel energie gestoken in de communicatie met onze distributeurs.”
agenda
Agenda

2 februari 2022 | Online Ledenbijeenkomst Cybersecurity

2 februari 2022 Aanvang 16:30 Einde 18:00
VDL was recent al slachtoffer… En nu ook IKEA. We horen het steeds vaker bij grote bedrijven, maar ook veel MKB bedrijven zijn slachtoffer. Hoe voorkomen we dat jij de volgende bent? En hoe ben je g... Lees meer

10 februari 2022 | Ledenbijeenkomst Brainport Industries

10 februari 2022 Aanvang 15:00 Einde 18:00
Brainport Industries behoeft eigenlijk geen verdere introductie: het unieke hightech ecosysteem bestaat uit de leidende eerste-, tweede- en derdelijns hightech toeleveranciers van Nederland. Brainport... Lees meer

3 maart 2022 | Ledenbijeenkomst Metalot

3 maart 2022 Aanvang 16:30 Einde 19:00
Meer informatie en het programma volgt... Lees meer

2 juni 2022 - Bezoek aan Industry 4.0 Maturity Center Aachen

2 juni 2022 Aanvang 15:00 Einde 18:00
Industry 4.0 Maturity Center nodigt ons uit voor een bezoek aan hun centrum in Aachen. Een centrum vol inspiratie kijkend naar de digitale transformatie. Laat optijd weten of je erbij bent... Want enk... Lees meer

Keyport-webbanner-algemeen300x250px-loop.gif

Stichting maketech 2020, Postbus 950, 6000 AZ Weert
Menu