Nieuws
Fysieke ledenbijeenkomst nummer twee: een middag vol inspiratie

Fysieke ledenbijeenkomst nummer twee: een middag vol inspiratie

8 november 2021

WBM Staalservice is al vanaf het ontstaan lid van het MakeTech-platform. Daarmee is directeur Hermen Bos geen onbekende voor de andere leden. Op 4 november echter, presenteerde hij een initiatief dat nog niet bekend was, maar waar alle aanwezigen vol aandacht naar luisterden en over doorvroegen.

WBM Staalservice heeft als MKB-bedrijf met ongeveer vijftig medewerkers namelijk een eigen Academy opgericht. Werknemers kunnen een opleiding krijgen tot bijvoorbeeld zetter, inkoper of lasser. Het programma is individueel dus maatwerk met veel praktijklessen en met ongeveer tien procent theorie. Marianne Mosselman is de interne opleidingscoördinator. Ze geeft aan dat intern opleiden veel oplevert, vooral op de langere termijn: “Het vraagt doorzettingsvermogen van een MKB-bedrijf om te bewaken dat medewerkers ook echt de benodigde tijd nemen voor die opleiding. Als er orders binnenkomen, ben je snel geneigd om het studieboek aan de kant te leggen. Dat vergt een omslag in denken. Consequent doorzetten levert echt wat op.”

Schermafbeelding-2021-11-09-om-08-03-49.png.  Schermafbeelding-2021-11-09-om-08-04-35.png

Op dit moment leidt WBM vier medewerkers op, want veel meer tegelijk is geen haalbare kaart. Hermen Bos benadrukt dat het initiatief echt succesvol is: “Uiteindelijk heeft het drie jaar geduurd om dit op te zetten, en we zijn nog niet klaar. We krijgen nu al vragen van andere ondernemers of ze gebruik kunnen maken van onze Academy. Op termijn kan dit zeker, maar voor nu focussen wij op ons eigen bedrijf”. Naast een gezonde dosis doorzettingsvermogen, kreeg Hermen Bos steun via het MBKIdee. TAL Techniek-directeur Peter Princen geeft toe best een beetje jaloers te zijn: “We mogen als regio ook heel trots zijn op initiatieven als deze. Ze vormen een waardevolle voorbeeldfunctie.”

Inkomensverwachtingen van starters
Gastspreker Rob Niesen deelde deze middag informatie over de (bijna-) afgestudeerden in onze regio, die doorstromen naar hun eerste baan. En wat blijkt? De salarisverwachtingen van jongeren vallen enorm mee. De aanwezige ondernemers rekenden op een bedrag van 3.000 tot 3.500 euro bruto. Starters zelf rekenen op een inkomen van ongeveer 2.300 euro. “Alleen maar mooi als we boven hun verwachting liggen,” was de conclusie van Henk Lammers, “dan zullen ze immers langer tevreden zijn in hun eerste rol.”

Afsluitend introduceerde Rob Niesen een project waarin MKB-bedrijven traineeships aan starters gaan aanbieden. Voor een enkel bedrijf vergt de organisatie hiervan teveel. Ook kun je een trainee niet altijd genoeg bieden. Door de krachten te bundelen kan een starter bij verschillende bedrijven ervaring op doen, steeds voor bijvoorbeeld acht maanden. Zo kan de trainee zich een realistisch beeld vormen en een nog bewustere keuze maken. Werknemers werven die blijven, is de uitdaging voor de werkgever. De starter daarentegen voelt zich mede vanwege een gebrekkige kennis van de arbeidsmarkt, uitgedaagd om een werkgever te vinden die bij hem of haar past. Traineeships bij meerdere organisaties is een ideale oplossing voor beide partijen: een win-winsituatie!

Na afloop zinderde het van het enthousiasme onder de aanwezigen. Op 25 november aanstaande wordt dit project nog gepitcht bij Keyport waarna het – de goedkeuring lijkt een formaliteit - aan de leden wordt aangeboden.

Wil je nu al meer weten? Neem contact op met Rob Niesen: 06 – 31 76 40 68.

Heb je de presentatie van WBM Staalservice gemist en wil je hem graag alsnog bekijken? Zie hier

Heel graag tot ziens bij de volgende bijeenkomst!

Schermafbeelding-2021-11-09-om-08-03-29.png

Terug
MakeTech
Nieuws

Kijken in de keuken van een van onze lid bedrijven - Hendrix belettering & reclameproducten

15-12-21

Creativiteit zorgt voor toekomstbestendigheid

Jack Hendrix (Hendrix belettering & reclameproducten)
“Dat je een aantrekkelijk bedrijf bent, kun je al laten zien aan de voordeur.”  

“Alles waar je als bedrijf je naam of logo op wilt hebben, dat ontwerpen en maken wij.” En dat is eigenlijk meer dan dat ‘belettering & reclameproducten’ onder de bedrijfsnaam Hendrix doet vermoeden, geeft ook eigenaar Jack Hendrix toe. Zelf spreekt hij het liefst over het creëren van een totaalbeleving. Sinds de coronacrisis is daar ook steeds meer zijn focus op komen te liggen. Jack: “Wij maken een bedrijf op alle fronten zichtbaar en aantrekkelijk, zowel voor werknemers als klanten.”    

Lees meer
Creativiteit zorgt voor toekomstbestendigheid Jack Hendrix (Hendrix belettering & reclameproducten) “Dat je een aantrekkelijk bedrijf bent, kun je al...

Hoe cybersecure ben jij?

10-12-21

Het klinkt vaak als een ver-van-mijn-bed-show: hackers, gestolen data en ransomware. Maar intussen komt een cybersecurity-aanval steeds dichterbij. Want niet alleen grote bedrijven zijn doelwitten, maar ook het MKB. Hoe voorkom je dat jij de volgende bent?

Lees meer
Het klinkt vaak als een ver-van-mijn-bed-show: hackers, gestolen data en ransomware. Maar intussen komt een cybersecurity-aanval steeds dichterbij. Wa...

Goede voornemens voor 2022

10-12-21

Door de aangescherpte corona-maatregelen kon de bijeenkomst van 9 december helaas niet doorgaan. Maar niet getreurd: voor het komende jaar staan er al drie uitnodigingen bij een aantal inspirerende organisaties voor ons klaar.

Lees meer
Door de aangescherpte corona-maatregelen kon de bijeenkomst van 9 december helaas niet doorgaan. Maar niet getreurd: voor het komende jaar staan er al...

Collectieve campagne: Trots op onze regio - ADMESY

08-12-21

Er worden veel mooie producten gemaakt in onze regio. Iets om trots op te zijn! Maar hoeveel mensen weten dit? Laten we daar samen verandering in brengen... Dit doen we door samen met Keyport een campagne te organiseren. Keyport, de ondernemende regio. In deze campagne gaan we video's opnemen van verschillende bedrijven in de regio, waar enorm bekende partijen voor kiezen.

Deze maand: Admesy!

Lees meer
Er worden veel mooie producten gemaakt in onze regio. Iets om trots op te zijn! Maar hoeveel mensen weten dit? Laten we daar samen verandering in bren...

Kijken in de keuken van een van onze lid bedrijven - Briggs & Stratton

09-11-21

In contact blijven met klanten in coronatijd; “We hebben veel energie gestoken in de communicatie met onze distributeurs.”

Lees meer
In contact blijven met klanten in coronatijd; “We hebben veel energie gestoken in de communicatie met onze distributeurs.”
agenda
Agenda

2 februari 2022 | Online Ledenbijeenkomst Cybersecurity

2 februari 2022 Aanvang 16:30 Einde 18:00
VDL was recent al slachtoffer… En nu ook IKEA. We horen het steeds vaker bij grote bedrijven, maar ook veel MKB bedrijven zijn slachtoffer. Hoe voorkomen we dat jij de volgende bent? En hoe ben je g... Lees meer

10 februari 2022 | Ledenbijeenkomst Brainport Industries

10 februari 2022 Aanvang 15:00 Einde 18:00
Brainport Industries behoeft eigenlijk geen verdere introductie: het unieke hightech ecosysteem bestaat uit de leidende eerste-, tweede- en derdelijns hightech toeleveranciers van Nederland. Brainport... Lees meer

3 maart 2022 | Ledenbijeenkomst Metalot

3 maart 2022 Aanvang 16:30 Einde 19:00
Meer informatie en het programma volgt... Lees meer

2 juni 2022 - Bezoek aan Industry 4.0 Maturity Center Aachen

2 juni 2022 Aanvang 15:00 Einde 18:00
Industry 4.0 Maturity Center nodigt ons uit voor een bezoek aan hun centrum in Aachen. Een centrum vol inspiratie kijkend naar de digitale transformatie. Laat optijd weten of je erbij bent... Want enk... Lees meer

Keyport-webbanner-algemeen300x250px-loop.gif

Stichting maketech 2020, Postbus 950, 6000 AZ Weert
Menu