Nieuws
Kijken in de keuken van een van onze lid bedrijven - Briggs & Stratton

Kijken in de keuken van een van onze lid bedrijven - Briggs & Stratton

9 november 2021

Sjoerd van de Velde, Managing Director bij Briggs & Stratton, vertelt over de uitdagingen in klantcontact ten tijde van een lockdown. En over de business uitdagingen die nu aan de orde van de dag zijn.

Briggs & Stratton is het verhaal van een uitvinder (Stephen F. Briggs) en een investeerder (Harold M. Stratton) die elkaar meer dan 100 jaar geleden vonden. En vanaf dat moment met talloze innovaties een aandrijvende kracht werden voor machines en apparaten in een groot aantal branches en sectoren. Bekend, en nog altijd het hart van het bedrijf uit Milwaukee, zijn de benzinemotoren die worden toegepast door bekende OEM’ers als John Deere, Stihl en Husqvarna. Minder bekend zijn de eindproducten voor particulier en professioneel gebruik in tuinen en groenvoorzieningen zoals grasmaaiers en tractors.

In het saleskantoor in Herten/Roermond werken 28 mensen. Zij zijn verantwoordelijk voor de eindproductenverkoop voor de regio’s Europa, het Midden-Oosten en Afrika in het segment Turf & Consumer. Sjoerd: “Wij verkopen bijna alles vanaf fabriek aan distributeurs, die het doorverkopen aan dealers en zij weer aan consumenten of zakelijke eindklanten. Om dat in goede banen te leiden, vraagt om heel veel interactie, ondersteuning en persoonlijk contact. Jaarlijks organiseren we diverse events. Maar toen kwam corona en moesten we onze digitale weg vinden. Die overgang naar online ging voor ons soepel omdat we daar als internationaal bedrijf op ingericht zijn.”  

Distributienetwerk

Briggs & Stratton verkoopt zijn producten in 100 landen verdeeld over 6 continenten. De afgelopen maanden stonden vooral in het teken van de voorverkoop van distributeurs aan dealers. Een grote uitdaging in coronatijd. Sjoerd: “Persoonlijk contact tijdens events of op beurzen is altijd een belangrijke aanjager voor onze sales. Toen dat niet mogelijk was, zijn we niet bij de pakken neer gaan zitten. We zijn heel actief blijven communiceren en onze distributeurs voortdurend blijven inspireren. Want ook als je je klanten niet live kunt ontmoeten, heb je mogelijkheden genoeg om aan sales te doen. Je kunt bijvoorbeeld ook via je smartphone laten zien welke functionaliteiten een bepaald type zitmaaier heeft. Als je maar creatief durft te zijn.”

Cocooning

Toen mensen voor langere tijd aan huis waren gekluisterd en niet op vakantie konden, ontstond een zogenaamd cocooning effect. Voor Briggs & Stratton een geluk bij een ongeluk. Sjoerd: “De vraag naar onze producten voor in de tuin steeg, omdat daar voor veel mensen nu de focus op kwam te liggen. In dat segment zijn we flink gegroeid. De weersomstandigheden waren ook gunstig. Het was dan misschien een waardeloze zomer, maar het groen groeide sneller dan ooit.”

Leverproblemen

Momenteel heeft ook Briggs & Stratton te kampen met leverproblemen. Oorzaak: het wereldwijde tekort aan grondstoffen en componenten. Sjoerd: “Aluminium, kunststoffen, chips, we hebben van heel veel te weinig. We moeten nog veel backorders uitleveren, terwijl het nieuwe verkoopseizoen alweer begint. Tel daarbij op het personeelstekort, dat in Amerika nog vele malen erger is, en de logistieke problemen, en je snapt dat het voor ons allesbehalve business as usual is.”   

Elektrificatie: de toekomst?

Dan nog zo’n actueel thema: duurzaamheid. Hoe leeft dat binnen de Briggs & Stratton organisatie?
Sjoerd: “De elektrificatie van apparaten is een belangrijke ontwikkeling. Wij verkopen al een breed assortiment elektrisch aangedreven producten. Een elektrische handmaaier is ook niks nieuws. Het probleem is dat niet alle apparaten ideaal zijn om elektrisch aan te drijven. Neem een professionele zitmaaier met een brandstofmotor van 40 pk. Die maakt op een dag veel draaiuren. Als je die wil elektrificeren heb je een accupakket van 20.000 euro nodig. Welke plantsoendienst wil daarin investeren? Bovendien zijn er geen subsidiepotten, zoals dat bij elektrische auto’s is. Toch zijn we volop bezig met innovaties op dit gebied. We willen als bedrijf uitblinken in veiligheid en duurzaamheid.”

Maketech     

“De maakindustrie gaat mij aan het hart”, antwoordt Sjoerd als we hem vragen naar zijn lidmaatschap van Maketech. “Al tijdens mijn vorige baan bij VDL heb ik me bij Maketech aangesloten. Ik vind het belangrijk om van tijd tot tijd samen te zitten met praktisch ingestelde vakgenoten. En kennis uit te wisselen in een vertrouwenssfeer, over onderwerpen die ons allemaal bezighouden. Het allermooiste vind ik dat niet alleen de dga’s van de aangesloten bedrijven met elkaar contact hebben, maar ook medewerkers van bepaalde afdelingen. Zo leer je op verschillende niveaus van elkaar.”

Terug
MakeTech
Nieuws

Kijken in de keuken van een van onze lid bedrijven - Hendrix belettering & reclameproducten

15-12-21

Creativiteit zorgt voor toekomstbestendigheid

Jack Hendrix (Hendrix belettering & reclameproducten)
“Dat je een aantrekkelijk bedrijf bent, kun je al laten zien aan de voordeur.”  

“Alles waar je als bedrijf je naam of logo op wilt hebben, dat ontwerpen en maken wij.” En dat is eigenlijk meer dan dat ‘belettering & reclameproducten’ onder de bedrijfsnaam Hendrix doet vermoeden, geeft ook eigenaar Jack Hendrix toe. Zelf spreekt hij het liefst over het creëren van een totaalbeleving. Sinds de coronacrisis is daar ook steeds meer zijn focus op komen te liggen. Jack: “Wij maken een bedrijf op alle fronten zichtbaar en aantrekkelijk, zowel voor werknemers als klanten.”    

Lees meer
Creativiteit zorgt voor toekomstbestendigheid Jack Hendrix (Hendrix belettering & reclameproducten) “Dat je een aantrekkelijk bedrijf bent, kun je al...

Hoe cybersecure ben jij?

10-12-21

Het klinkt vaak als een ver-van-mijn-bed-show: hackers, gestolen data en ransomware. Maar intussen komt een cybersecurity-aanval steeds dichterbij. Want niet alleen grote bedrijven zijn doelwitten, maar ook het MKB. Hoe voorkom je dat jij de volgende bent?

Lees meer
Het klinkt vaak als een ver-van-mijn-bed-show: hackers, gestolen data en ransomware. Maar intussen komt een cybersecurity-aanval steeds dichterbij. Wa...

Goede voornemens voor 2022

10-12-21

Door de aangescherpte corona-maatregelen kon de bijeenkomst van 9 december helaas niet doorgaan. Maar niet getreurd: voor het komende jaar staan er al drie uitnodigingen bij een aantal inspirerende organisaties voor ons klaar.

Lees meer
Door de aangescherpte corona-maatregelen kon de bijeenkomst van 9 december helaas niet doorgaan. Maar niet getreurd: voor het komende jaar staan er al...

Collectieve campagne: Trots op onze regio - ADMESY

08-12-21

Er worden veel mooie producten gemaakt in onze regio. Iets om trots op te zijn! Maar hoeveel mensen weten dit? Laten we daar samen verandering in brengen... Dit doen we door samen met Keyport een campagne te organiseren. Keyport, de ondernemende regio. In deze campagne gaan we video's opnemen van verschillende bedrijven in de regio, waar enorm bekende partijen voor kiezen.

Deze maand: Admesy!

Lees meer
Er worden veel mooie producten gemaakt in onze regio. Iets om trots op te zijn! Maar hoeveel mensen weten dit? Laten we daar samen verandering in bren...

Kijken in de keuken van een van onze lid bedrijven - Briggs & Stratton

09-11-21

In contact blijven met klanten in coronatijd; “We hebben veel energie gestoken in de communicatie met onze distributeurs.”

Lees meer
In contact blijven met klanten in coronatijd; “We hebben veel energie gestoken in de communicatie met onze distributeurs.”
agenda
Agenda

2 februari 2022 | Online Ledenbijeenkomst Cybersecurity

2 februari 2022 Aanvang 16:30 Einde 18:00
VDL was recent al slachtoffer… En nu ook IKEA. We horen het steeds vaker bij grote bedrijven, maar ook veel MKB bedrijven zijn slachtoffer. Hoe voorkomen we dat jij de volgende bent? En hoe ben je g... Lees meer

10 februari 2022 | Ledenbijeenkomst Brainport Industries

10 februari 2022 Aanvang 15:00 Einde 18:00
Brainport Industries behoeft eigenlijk geen verdere introductie: het unieke hightech ecosysteem bestaat uit de leidende eerste-, tweede- en derdelijns hightech toeleveranciers van Nederland. Brainport... Lees meer

3 maart 2022 | Ledenbijeenkomst Metalot

3 maart 2022 Aanvang 16:30 Einde 19:00
Meer informatie en het programma volgt... Lees meer

2 juni 2022 - Bezoek aan Industry 4.0 Maturity Center Aachen

2 juni 2022 Aanvang 15:00 Einde 18:00
Industry 4.0 Maturity Center nodigt ons uit voor een bezoek aan hun centrum in Aachen. Een centrum vol inspiratie kijkend naar de digitale transformatie. Laat optijd weten of je erbij bent... Want enk... Lees meer

Keyport-webbanner-algemeen300x250px-loop.gif

Stichting maketech 2020, Postbus 950, 6000 AZ Weert
Menu